Warsztaty tańca dawnego w Krakowie 2007

W czasie wakacji 2007, w terminie 5 - 12 VIII, zespół tańców dawnych "Pawana" wyjeżdżał na VIII Festiwal Tańców Dworskich do Krakowa. W ramach festiwalu prowadzone były warsztaty taneczne, które trwały 6 dni, zaś ostatnie dwa dni przeznaczono na pokazy taneczne na Wawelu, Rynku Głównym i na dziedzińcu arkadowym pałacu Erazma Ciołka. W warsztatach tanecznych wzięło udział ponad 170 osób. Wielu było gości zagranicznych: z Litwy, Łotwy, Estonii, Rosji, Białorusi, Ukrainy, Włoch, Niemiec i Słowenii. Zajęcia warsztatowe odbywały się w Wilii Decjusza w kilku grupach tanecznych. Tańce renesansowe francuskie prowadziła znana tancerka Marie - Claire Le Corre, tańce renesansowe włoskie - Gloria Giordano, polskie tańce dworskie - Leszek Rembowski, tańce angielskie - Barbara Segal, grupa dziecięca - Katarzyna Borstyn.
Z naszej szkoły pojechało do Krakowa 13 uczniów i dwie panie: Wiesława Szymańska i Alicja Wąsowska. Tancerze z Kałuszyna wzięli udział w warsztatach tańca francuskiego, gdzie nauczyli się czterech nowych tańców renesansowych i w grupie dziecięcej przygotowane zostały dwie zabawy średniowieczne.
Zajęcia taneczne trwały codziennie od 8.30 do 12.00. Po południu mieliśmy czas wolny, który przeznaczyliśmy na zwiedzanie Krakowa i innych ciekawych miejsc. Już drugiego dnia pobytu zwiedzaliśmy Kopiec Kościuszki, z którego wierzchołka podziwialiśmy panoramę Krakowa. Byliśmy też w Muzeum Figur Woskowych, gdzie podziwialiśmy misternie wykonane figury znanych polaków: Jana Pawła II, Chopina, Mickiewicza, Słowackiego, Paderewskiego, Piłsudskiego i wiele innych.
Odwiedziliśmy rodzinną miejscowość Jana Pawła II - Wadowice. Tam zwiedziliśmy Muzeum - Dom Papieża i bazylikę, w której Jan Paweł II był chrzczony. Kalwaria Zebrzydowska również zachwyciła nas przepiękną bazyliką. Innego dnia pojechaliśmy do Ojcowskiego Parku Narodowego, gdzie zobaczyliśmy ciekawe eksponaty w Muzeum Przyrodniczym w Ojcowie, ciekawe wnętrza zamku w Pieskowej skale, a także Maczugę Herkulesa i inne wapienne ostańce.
W naszym prastarym mieście Krakowie zobaczyliśmy Wzgórze Wawelskie, a tam Katedrę i Groby Królewskie, Dzwon Zygmunta i Smoczą jamę. Zwiedziliśmy też Drogę Królewską i Stary Rynek z Kościołem Mariackim, Sukiennicami i pomnikiem Adama Mickiewicza. Szczególnie zachwycił nas ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim. Codziennie wieczorem chodziliśmy na koncerty do Willi Decjusza. Dostarczały nam one niezapomnianych wrażeń estetycznych i muzycznych. Z zaciekawieniem słuchaliśmy hejnału, wykonywanego na żywo przez trębacza, z wieży Kościoła Mariackiego.
Szybko mijał czas spędzony na tańcach i zwiedzaniu. Po 6 dniach warsztatów nastąpił Wielki Finał, kiedy to zaprezentowały się wszystkie zespoły. Wieczorem miał się odbyć barwny korowód z Wawelu na Rynek Główny, który miał być olbrzymią salą balową. Niestety, z powodu ulewnego deszczu, korowód i wielki bal mający zakończyć trwający od 5 sierpnia Festiwal Tańców Dworskich "Cracovia Danza" został odwołany. Niespodziewanie finałem festiwalu okazał się wieczorny spektakl tancerzy Baletu dworskiego "Cracovia Danza" pt. "Szachy" wg poematu Jana Kochanowskiego. VIII Festiwal Tańców Dawnych przeszedł do historii a nam pozostały nauczone francuskie tańce renesansowe, zabawy średniowieczne i niezapomniane wrażenia. Być może pojedziemy do Krakowa za rok?

Autorką powyższego tekstu jest pani Wiesława Szymańska.
Zdjęcia z warsztatów można obejrzeć w fotogalerii.